BAB 4 HEY LAURA ITS ME

by - February 12, 2019

BAB 4






DARI jauh Fateh memerhati kawasan rumah Farid. Laju matanya mengesan benda yang akan menghalang pergerakkannya. Mata berjaya mengesan! Dua orang lelaki di depan pintu masuk dan beberapa orang lagi berlegar-legar di sekeliling rumah.
Tak mudah untuk menyelinap masuk!
Perlahan-lahan dia melencongkan langkah ke belakang rumah. Mengeluh bila dinding yang memagar sekeliling rumah itu agak tinggi. Muka didongak. CCTV yang terletak di atas setiap dinding, buat dia tersandar seketika.
“Aku rasa tak mudah nak masuk rumah ni.” Bluetooth headset disentuh. “Tapi, kenapa rumah dia ni dikawal ketat sangat? Dia tu siapa? Perdana Menteri? Raja?” sambung Fateh ralat.
“Kau tak tahu siapa dia? Serius kau tak tahu? Dia salah satu usahawan terkenal dekat Malaysia ni, kut.” Suara Sairez menyapa.
Fateh gigit bibir.
“Kenapa kau tak bagitahu aku awal-awal. Habis, apa aku nak buat sekarang?”
“Apa lagi? Redah aje la. Aku dah bagi amaran jangan terlibat tadi tapi kau nak juga selamatkan dia. So, hadap la sendiri.”
Kedua-dua tangan Fateh terus terkepal. Bukan main berani lagi Sairez mengata. Nasib tak ada depan mata, kalau tak dah kena rimbuk!
“Sekarang kau ada dua pilihan. Masuk dengan kemampuan kau atau patah balik. Biar aje bodyguard dia, jaga keselamatan dia. Kau bukan dapat upah pun,” selar Sairez.
Fateh diam seketika. Kepalanya ligat berfikir. Ya! Dia memang tak dapat upah untuk menyelamatkan nyawa yang satu ni tapi dia bukan Sairez yang hanya pentingkan duit.
“Aku kena teruskan. Kalau aku patah balik, hilang maruah Marlo. Marlo bukan jenis pengalah,” putus Fateh. Nafas ditarik untuk meyakinkan diri.
“Kalau itu kata kau. Good luck. Tapi pastikan kau tak kelihatan dalam CCTV atau kita berdua mati.”
Tubuh yang disandar, dibawa ke depan. Berhati-hati-hati Fateh bangun tanpa mengeluarkan sebarang bunyi. Ada hampir tiga CCTV yang terpacak di atas dinding. Semuanya bergerak merakam. Mata dipincing lama di situ.
Yes, I got it!” Fateh petik jari.
“Apa yang kau dapat?” Sairez menyibuk di talian.
Fateh berdesis. Dasar penyibuk. Tanpa menghiraukan soalan Sairez, dia menghampiri bahagian penjuru rumah. Dari penggamatannya, bahagian penjuru tak dirakam dalam dua puluh saat, setiap kali CCTV itu bergerak ke arah lain. Jadi, dia hanya ada dua puluh saat untuk memanjat dinding itu sebelum kamera kembali berpusing ke arah itu.
Dengan angggukan, dia menjarakkan diri dari dinding. Saat CCTV bergerak dari bahagian penjuru rumah, laju dia berlari. Saat kaki hampir dengan tembok rumah, tubuhnya dilonjakkan. Tangan dipaut pada bahagian atas tembok. Tinggal jatuhkan dirinya ke bahagian dalam.
“Berjaya!” desis Fateh. Mata diarah pada CCTV.
“Kau berjaya buat apa?” Sekali lagi ada yang menyibuk di sebalik bluetooth headset di telinganya.
“Mulut kau diam la, siot!” bentak Fateh. Saat itu juga CCTV menghala ke arahnya. Tak sempat fikir, tubuhnya didorong ke depan.
Gedebuk!
“Bunyi apa tu, Fateh?”
Fateh yang bergolek jatuh, cepat-cepat merangkak ke kawasan yang lebih gelap. Telinganya dipekup.
“Diam! Diam! Diam!” gumamnya kuat.
Kenapa la rakan sekerja dia ni tak faham apa maksud diam? Dah la jatuh tak bersedia. Tergolek lagi. Bengang! Sairez dekat sana senang lenang aje. Yang mamat tu tahu, tanya, tanya dan tanya. Tak tahu macam mana sakitnya dia nak menyelinap masuk.
“Aku dah berjaya masuk. Apa aku nak buat sekarang?” Dia perlukan idea. Snow cap ditarik lebih ke bawah. Menyelindungkan lagi wajahnya.
“Kau tanya aku apa hal? Tadi suruh aku diam. Cari la jalan sendiri. Bukannya aku ada dekat sana pun,” rajuk Sairez.
Terketap gigi Fateh. Dalam keadaan genting ni, mamat tu nak merajuk pula. Hesy!
“Aku perlukan idea. Buntu tahu tak?!” Dah gatal cari nahas, lepas tu mula la nak buntu. Sejak bila otak geliga dia dah hilang kebolehan? Huh!
“Kau check la tingkap kalau-kalau ada yang terbuka. Kalau tak ada, kau panjat aje, naik ke tingkat atas. Mungkin ada pintu gelongsor yang tak berkunci. Atau mungkin kau boleh menyamar sebagai salah satu bodyguard. Tak ada la orang nak syak kau kalau CCTV rakam pun. Macam la kau tak pernah buat.” Laju Sairez bagi idea.
Mata Fateh terbuka luas. Segar dengar idea Sairez. Idea ketiga. Menyamar jadi bodyguard. Kebetulan ada satu mangsa tengah selamba buang air kecil tepi pokok bunga. Macam rumah besar gabak ni tak ada tandas.
Berhati-hati dia mendekati lelaki yang enak menghadap pokok. Malam-malam siram baja fresh. Huh! Saat dia berada betul-betul di belakang lelaki itu, tangannya naik ke atas.
Satu... Dua... Tiga...
Puk!
Tubuh lelaki itu melorot jatuh. Fateh goyangkan tangannya.
“Kenapa leher dia ni keras sangat?” rungutnya sebelum menarik tubuh itu ke kawasan gelap tadi. Tangan digosok laju. Sakit!
Cardingan dibuka, disumbat ke dalam beg. Jaket hitam lelaki pengsan itu disarung ke tubuh. Grey snow cap disisip di celah pinggang.
Fasa satu, selesai! Sekarang cari jalan masuk. Dengan wajah sedikit tertunduk, dia mula menghendap ruang untuk menyelinap. Setiap kali berpampasan dengan pengawal yang lain, cepat-cepat dia sembunyikan diri. Saat dia tiba dibahagian dapur, dia tersenyum lebar. Namun, hanya seketika senyuman itu terukir sebelum dia mengeluh panjang.
“Aku rasa esok aku tak boleh stay dekat kafe.” Mata memerhati lelaki berbadan agak besar sedang mengunci pintu dapur.
“Kenapa?” soal Sairez pelik.
Fateh mengeluh buat sekian kalinya.
“Sairez, kau rasa aku boleh lawan dengan lelaki dengan badan besar dua kali ganda dari aku?”
Sairez diam.
Woi, aku tanya kau ni.” Benda di telinga disentuh. Sairez dah matikan talian ke?
“Boleh kut kalau kau sebut nama aku tiga kali. Aku transfer kekuatan aku pada kau,” seloroh Sairez.
“Kepala otak kau!”
Langkah terus dibawa menghampiri si badan besar. Tawakal!


You May Also Like

0 comments