Bab 2 Aku Di sini

by - July 21, 2018



BAB 2

TUBUHNYA tertarik ke depan sebelum terasa seperti dilempar semula ke belakang. Buat sesaat, Ara hilang nafas. Perut diraba. Tak ada darah. Tak ada apa yang terjadi. Perutnya tak ditusuk. Betapa leganya saat ni.

Dia mendongak. Kecil biji matanya merenung tubuh yang sudah terpisah hampir sepuluh inci daripadanya. Cuba mengecam lelaki itu tetapi gagal. Suasana gelap, daya penglihatannya kurang. Ditambah pula kaca mata masih setia tersangkut pada batang hidung itu. Tak mungkin dia cam.

Gelagat lelaki yang sudah menyimpan pisau di poket belakang seluar ditonton tanpa suara. Bila lelaki tu membalikkan kembali jaketnya, Ara berundur. Tanpa ada suara yang mencelah antara mereka berdua, lelaki itu berlalu.

“Dia pergi macam tu saja?” Ara melopong. Kelebaran belakang lelaki itu ditilik dengan rasa bebal. 

“Lepas buat nafas aku sesak, dia boleh pergi macam tu saja?” Bibir diketap geram.

Datang tak diundang, pergi tanpa berbahas. Dah tu, cara lelaki tu tarik dia dari pokok dan menolak dia ke belakang seperti dia sebuah patung.

“Aku dapat kau, aku siat-siatkan kulit kau!” bentak Ara. 

Berani konon, padahal baru nampak mata pisau yang bersinar terus bertukar jadi patung lilin.

“Kulit siapa pula kau nak siat? Mulut kau tak habis-habis sumpah nak cederakan orang kan? Padahal pengecut!”

Laju Ara berpusing. 

Razif?

Patutlah telinganya berdesing.

“Siapa pengecut sekarang? Tengok la diri kau tu dulu.” Ara cekak pinggang.  Senyuman sinis dilempar.

“Kau melampau tau tak?” tengking Razif tiba-tiba. “Kau dah hilang akal ke serang aku macam tu tadi?”

Tangan Ara lepas dari pinggang. Mata dijuling ke atas. Bibir yang termuncung naik sedikit ke atas. 

“Kau memang cari pasal dengan aku. Hesy! Patutlah aku tak pernah sukakan kau sebab perangai kau tu buruk!”

Buruk dia kata? Tak sedar diri!

“Masalahnya sekarang, yang buruk tu kau bukan aku. Baguslah kau tak suka aku, sebab aku berjuta kali tak sukakan kau. Jadi tolong pesan dekat mak long, jangan nak jadikan orang lain kambing hitam untuk tutup malu. Tu perbuatan orang yang pentingkan diri sendiri. Lupa, mak long memang pentingkan diri sendiri pun.”

“Ara!”

Ara merengus. Sikit pun tak gentar. Terbiasa sampai naik lali. Lagipun, dia dah kenal lama dengan Razif. Sepupu paling menjengkelkan.

“Mulut kau melampau. Yang kau kata tu, mak aku!”

“Sebab aku tahu dia emak kau la, aku cakap. Sebab anak dengan mak, sama saja.”

Mendidih darah Razif. Pantas dia meluru ke arah Ara. Lengan gadis itu dicapai dan dipulas kuat.

“Sakitlah!” 

Ara cuba menarik tangannya tetapi lagi kuat Razif mencengkam. Melihat telinga Razif yang mula merah, badannya menggeletar. Lancang sangat ke mulut dia tadi?

“Aku akan pastikan, apa yang mak aku nak akan terjadi. Then what? Aku akan pastikan mulut kau tu bersekolah lepas kau jadi isteri aku. Masa tu, kau tahu la apa akan jadi.”

Isteri. Kahwin. Menikah.

Dengan lelaki tak guna ni? Dia benci!

“Orang macam kau patut kahwin dengan beruk sebab kau dengan dia sama spesies!” Betis kering Razif ditendang sekuat hati. 

Terbongkok lelaki berbaju hoodie. Kuat dia menyeringai. Tapi tangan Ara tetap Razif tidak lepaskan. Wajah diangkat. Dahi berkerut marah. Perempuan ni memang patut diajar. Bingkas Razif berdiri tegak dan Ara dilepaskan. Hanya dalam beberapa saat, tangan lelakinya tangkas mencengkam bahu Ara sebelum menolak gadis itu sekuat tenaga. 

Biar Ara jatuh.
Biar Ara terluka.
Biar Ara menyesal dengan ucapannya tadi.

Tapi, dia silap perkiraan. Ara tak terjatuh. Ara tak terluka. Sebaliknya Ara tersandar pada satu tubuh yang tiba-tiba menangkap pinggang gadis itu lalu memusingkan gadis itu ke dalam pelukan.

Bau yang sangat menyamankan. Bau maskulin! Bau yang menunjukkan kejantanan. Ara menarik nafas dengan mata masih terpejam. Dia hanya kaku buat tiga saat. Bila rasa ada pergerakan di pingangnya. Mata terbuka.

Argh!!!” Tubuh lelaki asing itu ditolak menjauh. Mulut terbuka luas. Terkejut.

“Kau siapa pula?” Melengking Razif. 

Lelaki itu tak menjawab sebaliknya melangkah sedikit ke depan. Betul-betul di tepi Ara. Bila terasa Ara sedang memandang, laju dia menoleh. Buat sesaat mata mereka saling bertikam. Mata yang dilapisi cermin mata hitam.

“Awak-lelaki-tadi-yang.…”

Pap!

Ara terkesima. Belum sempat dia habiskan ayat, lelaki asing tadi sudah meletakkan pisau lipat ditangannya. Pisau yang hampir menikam perutnya sebentar tadi.

“Selesaikan masalah kau sendiri.” Serak basah suara itu buat jantungnya berlari kencang. Selesaikan masalah sendiri? Maksudnya?

Baru nak bertanya, lelaki tu sudah menghilangkan diri. Sejenak, Ara terlupa pertelingkahannya dengan Razif. 

“Ni la susah kalau ada manusia bodoh yang suka masuk campur hal orang lain,” kutuk Razif kuat.

“Lagi bagus manusia bodoh yang suka masuk campur daripada manusia bodoh yang cuba gunakan orang lain,” sindir Ara. Tepat kena batang hidung Razif.

Amarah yang menyerbu terasa mengelegak. Bingkas Razif mara ke depan.

“Cuba la dekat kalau berani!” Pisau ditangan terus diacu.

Razif berhenti melangkah sebelum tiba-tiba dia ketawa. Penuh ejekan. “Kau nak tikam aku? Berani ke?” 

Ara buang nafas. Dia belum tahu agaknya, Ara yang sekarang macam mana? Ara alihkan mata pisau ke bahu sendiri. Bersama senyuman Maha sinis, mata pisau ditusuk pada bajunya.

Srekk!

Bajunya berlubang di bahagian bahu. 

“Apa kau buat?” Razif terkejut beruk.

“Cuba la datang sini. Aku boleh tuduh kau cuba perkosa aku. Sebagai pertahanan diri, aku tikam kau. Datanglah kalau nak rasa hidup dalam penjara!” Sinar mata Ara penuh keberanian.

“Pergi dari sini sebelum aku menjerit. Sebelum tu, tolong beritahu mak long, jangan menghasut mak aku untuk kahwinkan aku dengan kau! Aku tak suka. Aku benci! Kau tahu tak?”

Razif mendengus kuat. Satu kaki dibawa ke belakang. “Kita tengok siapa yang menang.”
Dan Razif berlalu dari situ bersama jantung yang hampir meletup.

“Pergi pun. Tahu takut.” Ara layangkan pisau ke kanan dan kiri. Bila Razif menghilang, dia membawa mata pisau itu ke matanya.

“Kenapa dia bagi aku pisau ni?” Ara tertanya sendiri. 

Figura lelaki tadi terbayang di mata. Jarinya dilari lembut di atas mata pisau. Tak nampak macam pisau sebarangan. Asyik membelek, dia ternampak sesuatu. Lekas-lekas dia membuka lampu suluh telefon.

WT
WT?” 

Mata Ara mengecil. Apa maksudnya? Minda mula bergelodak cuba mencari maksud disebalik huruf tetapi kosong. Otak tak dapat kesan.

WT.” 

Bibirnya menyebut untuk kedua kalinya sambil menggaru kepala yang dilapisi tudung. Masih berfikir makna di sebalik huruf dan juga, siapa gerangan lelaki tadi? Apa-apa pun, dia rasa lelaki tadi damn hot!

‘Ara ingat! Dia hampir tikam kau. Hot apanya macam tu?

My Iyan Naufal... Hero dalam bayangan saya.

.........................


pesanan penulis : Ini raw version yang mungkin ada kesalahan ejaan dan tatabahasa. Untuk mendapatkan novel AKU DI SINI, boleh wassap ke nombor 0174990467
pre order : RM 26 + postage RM 7
enjoy!



You May Also Like

0 comments