Teaser Khayla 24-28

by - February 04, 2020

Teaser Novel Khayla (Teaser 24-28)


TEASER 24
“Apa yang I nampak pada Khayla tadi sama macam I nampak dia, dua tahun yang lalu. Dia tiba-tiba potong rambut. Dia nampak kosong macam tak tahu apa dia nak buat. Dia lost.” Jeda. Ronyok wajah dalam skrin itu seolah menimbang tara untuk terus bercerita atau pun tidak.
“Sesuatu berlaku dalam hidup Khayla, Nuh. Khayla pernah lalui hari yang buruk sampaikan dia… dia hampir bunuh diri. Apa yang terjadi pada hari tu, sama macam apa yang I nampak tadi. Dia potong rambut. Dia bertingkah macam tak ada apa-apa. Akhirnya, I temui dia waktu dia… dia hampir kelar leher sendiri.”
Terpempan Nuh. Mata membulat. Luth juga tak kurang terkejut. Khayla pernah cuba kelar leher sendiri dua tahun lalu? Dua tahun lalu adalah saat mereka berpisah.
“Dia tak sedar Nuh. Khayla dia tak sedar apa yang dia buat. I… Dia depression. Stres melampau. I minta sangat you perhatikan dia. I tak boleh berhenti fikir ni.”
Luth senyap. Dia teringat kembali waktu di dalam van. Waktu Khayla fikir dia sudah minum air sedangkan tidak. Saat roti yang Ishak beri padanya, diberi pada Felicia. Khayla memang nampak tidak sedar waktu tu. Entah apa mendorongnya, dia bingkas bangun.
“Luth!” seru Nuh perlahan.
“Mila, I off sekejap. I tengok Khyala. I janji.” Terus dia meninggalkan tab dan mengejar adiknya. Sampai di depan bilik Khayla, Nuh lihat Luth terkelu. “Khayla tak ada dalam bilik,” beritahu Luth. Dada kedua-dua lelaki itu berdebar. Teringat kembali kata-kata Mila.
“Kita patut cari dia sekarang!”


 ...........................................................................
TEASER 25
“Aku sakitkan hati dia, Nuh. Aku sakitkan hati dia dan kadang-kala aku sakitkan badan dia. Tapi Khayla… dia tak pernah tinggikan suara. Walaupun aku cekik dia… dia macam rela untuk mati.”
“Kau cekik dia?” Terkejut Nuh. Beristighfar dia dalam hati. Kena rasuk syaitan ke apa adik dia ni?
“Aku terlalu marah tapi aku masih sedar waktu tu. Aku tak akan bunuh dia. Waktu tu aku nampak betapa hancurnya dia. Mata dia pandang aku, macam nak beritahu aku sesuatu. Aku tak faham. Sampai dia mengamuk hari dia dapat tahu emaknya meninggal dunia. Dia lain sangat. Itu kali pertama, aku rasa ada sesuatu yang dia sembunyikan. Sebab ego, aku abaikan. Aku tak kesah pasal dia. Tapi akhirnya… dia tak nak sedar dah dalam dunia ni. Aku rasa keadaan dia sekarang macam nak hukum aku. Hukum atas apa? Aku keliru. Aku buntu. Ayat dia waktu tu asyik terngiang-ngaing dekat kepala aku.”
“Ayat apa?” Luth cengkam rambut. Sehingga saat ini, dia masih teringatkan ayat itu.
“Aku terlalu fikirkan perasaan sendiri sampaikan tak nampak perasaan orang lain. Aku rasa, ayat tu ada maksudnya. Khayla macam… dia nak beritahu aku yang… aku juga buat salah. Pelik tapi itu yang aku rasakan.” Ada serak berbunyi saat Luth menarik nafas.
Nuh bingkas menepuk bahu adiknya memberi semangat.
“Kau dah bagitahu Mila?” tanya Luth, cuba mengusir ketegangan diri sendiri. Betul kata abangnya, bila meluahkan baru dia rasa sedikit ringan.
“Aku ingat nak cakap hari ni. Aku tak tahu macam mana penerimaan dia,” keluh Nuh, khuatir. Mereka diam sejenak. Memberi ruang pada diri masing-masing. Mereka juga memejamkan mata. Nuh terkilan dengan dirinya kerana merasakan, dia yang membuat Khayla berada dalam keadaan ini. Kalaulah dia tidaak hantar Khayla ke sini.

 ................................................................................

TEASER 26
“Bila kamu datang pada atuk dulu, atuk orang paling gembira. Tapi atuk benci pada orang yang buat kamu menderita. Waktu tu, atuk gembira bila Ceya sentiasa ada dengan kamu dan beri kamu semangat. Atuk sangat sayangkan Ceya, Luth. Atuk berangan nak jadikan dia sebahagian dari keluarga kita. Atuk fikir Ceya akan jadi ibu yang baik untuk bakal cicit atuk.”
Tiada sesiapa menyampuk. Mereka tahu, masih belum habis patah bicara itu. Tuan Ibrahim melepaskan sentuhannya. Terkial-kial dia bangun lalu menghadap pemandangn luar yang dapat dilihat menerusi ruangan bacaan ini.
“Suatu hari, Nuh tunjukkan video seorang gadis. Lenggoknya seperti nenek kamu berdua. Atuk sukakan dia dari pandangan pertama.”
“Ehem…” Berdeham Nuh.
“Bukan suka macam tu, Nuh. Atuk fikir, gadis ni nampak baik. Atuk sukakan dia. Maksudnya, sukakan dia bagaimana atuk sukakan Ceya.”
Nuh kulum senyuman. Mereka tahu siapa gadis yang dimaksudkan atuknya. Luth masih diam mematung.
“Sampai dia datang ke sini, atuk nampak kamu… Luth dengan dia. Atuk lihat kemarahan kamu. Atuk dapat agak yang dia orangnya. Atuk marah dan benci. Atuk marahkan Nuh juga. Atuk tahu, ini pasti rancangan dia.”
Nuh berdiri lalu menghampiri atuknya. “Sorry atuk.”
“Mata atuk ni, mata tua. Sekali lihat, atuk tahu ada yang tak kena. Waktu di meja makan, atuk tahu Khayla terkilan tapi dia sedaya upaya buat semuanya kelihatan normal. Berpura-pura tak ambil hati. Atuk tertanya-tanya, kenapa perempuan polos macam dia sanggup sakitkan hati Luth kerana duit?” Waktu itu kolam mata Tuan Ibrahim bergenang. Namun, cepat-cepat diseka.
Nuh nampak, namun dia diberi amaran supaya diamkan saja. Selepas mengesat air mata, Tuan Ibrahim melangkah ke arah cucu keduanya.
“Kita bencikan seseorang. Kita marahkan seseorang. Kita terlarut dalam perasaan itu. Manusia kadang-kala terlalu sibuk menguruskan perasaan sendiri sehingga terlepas pandang tentang perasaan orang lain. Mungkin saat kita sakit, musuh kita lebih sakit lagi.”
Luth cuba berkata sesuatu tetapi tidak terzahir.
“Ya. Alasan Khayla lukakan kamu cukup jelas. Dia akui segalanya tapi…” Tuan Ibrahim jeda. Dalam jeda panjang itu, tangan diangkat menutupi kedua-dua telinga cucunya.
“Atuk…”
“Tutup mata kamu.” Luth keliru tetapi dia turutkan.
“Kadang-kadang mata dan telinga ini menipu. Mata hanya melihat yang kasar. Telinga hanya mendengar yang dekat. Saat kamu mencari jawapan, cuba lihat dengan hati dan pandang guna jiwa. Kamu akan dapat jawapannya, Luth.”
Tangan diangkat dari telinga cucunya. Perlahan-lahan Luth celik.
“Apa kamu rasa?” duga Tuan Ibrahim. Luth menggeleng. Matanya mengecil. Saat telinga dan matanya ditutup, dia nampak Khayla dalam gelapnya cahaya. Dia mendengar esak tangis yang cukup meruntun jiwa. Itu membuat dia tiba-tiba rasa pilu.

..........................................................................

TEASER 27
Perasaannya kosong. Dan dalam kekosongan itu, dia ketawa bagaikan orang gila. Tanpa henti dan tanpa mahu berhenti. Mak Cik Jie yang cuba sedarkan dia juga tidak mampu berbuat apa-apa. Khayla hanya ingat, dia menjatuhkan diri atas lantai dalam keadaan mengereng. Dia mengantuk. Dia letih. Dia mahu tidur dan keluar dari cerita ini.

 ...............................................................................

TEASER 28
Bahunya ditepuk lalu Kak Mila bangun meninggalkannya sendirian. Hampir setengah jam dia di dalam bilik itu mengemas segala keperluannnya untuk esok. Tiba-tiba pintu bilik diketuk. Mesti Aunty Laili. Tak pun, Nuh yang semejak dua ni asyik sibuk bekerja walaupun di rumah sendiri. Pintu dibuka. Terlepas tangan dari tombol pintu melihat tubuh yang terpacak. Mata bersabung. Jantung berdegup kencang.
“Luth…”
“Shh…”
Mati senyuman paksa yang Khayla cuba ukirkan. Tak lepas dia merenung wajah serabut Luth. Kumis dan jambang halus meliar di wajah itu membuatkan Luth nampak teruk. Dan mata yang merenungnya itu sembab dan bengkak.
“Saya…” Entahlah apa dia nak cakap. Akhirnya, dia kemam mulut. Hilang suara untuk berbicara pada lelaki ini.
“Why?” Khayla geleng. Tak semena, tangannya disambar. Dia dibawa Luth ke sebuah bilik dipenuhi buku. Hanya sebuah meja dari kayu, gah di tengah-tengah. Bilik bacaan Tuan Ibrahim. Terkesima Khayla saat Luth menutup pintu bilik.
 “Kenapa? Kenapa kau buat macam tu, Khayla?”
Sekembalian Luth dari menutup pintu, Khayla diterjah soalan itu. Agak payah dan kasar nada yang Luth gunakan.
“Just say… kenapa kau buat macam tu?” Khayla sebak. Entah dari mana tercetusnya rasa itu. Mungkin kerana Luth melarikan bebola mata yang cukup jernih. Luth nampak teruk di matanya. Lelaki itu seolah menahan diri daripada mengeluarkan perasaan sebenar. Perasaan hancur.
“Saya tak sedar…” Perlahan Khayla membalas.
“Tak sedar?” Luth tertawa kecil.
“Saya dah okey. Saya masih hidup dan…” Tak sempat dia habis bicara, tubuhnya dirangkul erat. Khayla terdiam. Degupan jantung Luth dapat dirasakan. Dibilang dalam diam. Sekeliling mereka berubah menjadi teramat sunyi. Dalam keadaan itu, dia dapat rasakan tubuh tegap itu mengigil menahan rasa. Apa ini? Tak kan hanya kerana kejadian pil tidur itu, Luth berubah mendadak? Erat tangan yang mencengkam tubuhnya seakan tidak mahu membenarkan dia pergi. Mahu mengunci dirinya selama-lamanya di situ. Luth risaukan diakah sehingga jadi begini?
“Satu minggu… aku tak henti fikir. Siapa antara kita yang bersalah? Aku? Kau? Semakin aku fikir, semakin aku sesak. Aku tak ada jawapan. Kenapa? Kenapa kau jadikan keadaan kita macam ni? Kau tahu betapa menyakitkan perasaan tu? Lebih sakit dari kau buat aku tinggalkan kau. Lagi pedih dari kau hina aku dulu. Rasanya berganda.”
Tubuh Luth ditolak lembut. Pelukan itu terungkai.
“Awak sangat bencikan saya….” Dahi berkerut. “Kenapa lebih sakit kalau saya menghampiri kematian? Bukankah itu yang awak nak? Khayla tak perlu hidup dalam dunia ni lagi?”
Lelaki itu membuang pandangan.
“Ya. Betul. Lebih menyakitkan kalau kau pergi dari dunia ni. Kalau kau mati hari tu, aku tak tahu apa akan jadi pada aku? Entah apa aku akan jadi?” Khayla mencari wajah luka Luth. “Kalau kau pergi selepas aku tahu kebenaran… macam mana aku nak hidup, Khayla?”


You May Also Like

0 comments